Marzysz o możliwości niczym nieograniczonego podróżowania z bliskimi? Zastanawiasz się nad zakupem swojego pierwszego kampera? To bardzo dobra decyzja – w końcu taki pojazd jest niezwykle funkcjonalnym, a zarazem komfortowym sposobem na spędzanie wolnego czasu. Zanim jednak zaczniesz przeglądać oferty, zapoznaj się z najważniejszymi przepisami, jakie musi znać każdy właściciel tego typu pojazdu!
Prawo jazdy jakiej kategorii jest mi potrzebne, abym mógł udać się na urlop swoim nowym kamperem?
Z reguły osoby, które poruszają się samochodami osobowymi, są posiadaczami “prawka” kategorii B. Ten rodzaj dokumentu upoważnia właściciela do jazdy takimi autami, których masa całkowita nie przekracza 3.5 t. Oznacza to, że chcąc kupić kampera o DMC nie wyższej niż 3500 kg, nie potrzebujesz dodatkowych uprawnień.
W przypadku, kiedy decydujesz się na zakup przyczepy kempingowej, możesz spotkać się z koniecznością udania się na dodatkowy kurs. Posiadając jedynie kat. B., możesz poruszać się autem o DMC 3.5 t, ale jedynie z przyczepką lekką, czyli o dopuszczalnej masie całkowitej do 750 kg – o ile nie posiada ona hamulca najazdowego. Jeśli jest ona wyposażona w hamulec, może mieć masę wyższą od 750 kg, ale łącznie z pojazdem ciągnącym nie może przekraczać DMC 3.5 t. W tym przypadku DMC przyczepy nie może przekraczać DMC pojazdu ciągnącego. Należy jednak sprawdzić również maksymalną dopuszczalną masę przyczepy możliwej do ciągnięcia zapisaną w dowodzie rejestracyjnym (pozycja O.1 – DMC przyczepy z hamulcem najazdowym, O.2 – bez hamulca).
Jeśli kamper, który masz zamiar kupić, ma dopuszczalną masę całkowitą niższą niż 3500 kg, nie musisz starać się o dodatkowe uprawnienia. Kategoria C1 dotyczy takich pojazdów, których DMC jest wyższa niż 3500 kg ale mniejsza od 7500 kg, zaś kategoria C – aut, które są cięższe niż 7.5 t.
Stosunek masy auta ciągnącego oraz przyczepy także ma znaczenie!
Aby móc poruszać się samochodem z przyczepą kempingową, gdzie masa całkowita zestawu przekracza 3.5 t ale nie przekracza 4.25 t, wystarczy prawo jazdy z kodem 96. Z perspektywy prawa o ruchu drogowym, nawet jeżeli masa całkowita zestawu samochodu osobowego oraz przyczepki kempingowej mieści się w granicy do 4250 kg, to trzeba mieć na uwadze też stosunek wagowy. W świetle przepisów, kierujący, którzy posiadają kategorię B mogą poruszać się jedynie z przyczepami o DMC mniejszym od DMC samochodu o co najmniej 1/3.